Logistics Platform Oss
Home > News > Spoorgoederenvervoer, kansen voor Oss!
Werksessie LPO ProRail
21 may 2012
Spoorgoederenvervoer, kansen voor Oss!
In de meeste plaatsen in Nederland wordt het goederenspoor opgeruimd, in Oss wordt er juist hard aan gewerkt; een unicum dus. De afgelopen tijd zijn er door ProRail al grote verbeteringen doorgevoerd aan de actieve spoorlijn van centrum Oss naar bedrijventerrein Elzenburg, waaronder de vernieuwing van de gehele bovenbouw, aanpassing van de overweginstallaties en geluidsreducerende maatregelen. Ook voor de komende periode staan nog flink wat ontwikkelingen op stapel. Zo wordt er onder meer nog 600 meter rangeerspoor gerealiseerd.

Onder de noemer 'Spoorgoederenvervoer, kansen voor Oss!' kwamen dinsdag 15 mei zo'n 50 logistiek dienstverleners, verladers en belanghebbenden vanuit de overheid bij elkaar in het gemeentehuis in Oss. In samenwerking met ProRail organiseerde het Logistiek Platform Oss een werksessie rondom de ontwikkelingen en potentie voor het spoorgoederenvervoer in Oss. Het selecte gezelschap werd ge´nformeerd over wat deze verbetering aan het spoor voor betekenis heeft voor de kansen van trimodale logistiek via Oss. Zeker nu de Weg van de Toekomst (N329) in aanbouw is en ook de haven in optimale conditie is gebracht. "Degenen die hier over de N329 naar toe zijn gekomen zien dat hier heel hard gewerkt wordt", aldus Eric Nooijen, ÚÚn van de sprekers.

Oss wordt na Moerdijk als grootste trimodale knooppunt genoemd. Vandaag de dag rijden er enkele goederentreinen per week door Oss. Centraal in de bijeenkomst stond de vraag 'hoe komen we van enkele treinen per week naar enkele treinen per dag?'. Want dat er met de groeiende vervoersstromen een verschuiving plaats moet vinden van vervoer per weg en water naar spoor is duidelijk. Dagvoorzitter - en sinds kort ook nieuwe voorzitter van het Logistiek Platform Oss - Frank Verhoeven, CEO van Vos Logistics, schetste welke besparingen vervoer per spoor oplevert in truckkilometers, trucks & chauffeurs, diesel en niet te vergeten: de CO2-uitstoot. Want als vervoer naast goedkoper ook 'groener' kan, is dat helemaal mooi meegenomen. Dat werd ook bevestigd door aanwezige verlader Mars, die destijds begonnen is met pilots, en inmiddels een deel van haar lading over spoor vervoert.

Mark Kleinjan van ProRail lichte de verbeteringsplannen aan het spoor toe en Jean Philippe Florijn van railoperator Kombiverkehr schetste hoe Oss in het plaatje past van een intermodaal vervoersconcept. "Oss is the place to be", aldus Jean Philippe. Ook de gemeente Oss beaamde dat: "Oss is uniek, de tweede stad in Brabant die trimodaal is. Dat is erg belangrijk voor Oss als vestigingslocatie. We moeten de Hupacs en de Kombiverkehrs warm maken voor hun komst naar Brabant".

Het potentieel van spoorgoederenvervoer zit met name in continentale stromen, in grote verladers en vervoerders en droge en natte bulk, food/feed gerelateerd. Naast de kansen voor het spoor werd ook gediscussieerd over mogelijke obstakels: voldoende volume, frequentie en continu´teit, kostprijs, levertijd en lokale beperkingen. Spreker Eric Nooijen van LPO-lid de Osse Overslag Centrale benadrukte hoe belangrijke een goede samenwerking met ketenpartners is, als het gaat om het beter benutten van de aanwezige faciliteiten.

Ook het Havenbedrijf Rotterdam staat positief tegenover de Osse ontwikkelingen, die bijdragen aan de groeiambities van het Havenbedrijf. "Voor ons betekent dit extra betrouwbaarheid. Als je trimodaliteit biedt, heb je een streepje voor". Uiteraard kwamen er vanuit de groep ook nog enkele kritische vragen. Maar, zoals Frank Verhoeven mooi verwoordde, "Bij vervoer over het spoor heb je nu eenmaal dwarsliggers nodig".

Wilt u meer weten over het Osse spoor of het Logistiek Platform Oss? Neem dan contact op met projectmanager Jan van Erp.

rss print email


Always up to date with the logistics news from Oss!

follow us on Twitter @logistiekoss or

receive our news letter (both in Dutch)

Lees meer

Oss: easily accessible by water, road and rail