logistiek platform oss
Home > Nieuws > Water, weg en spoor: een kansrijk kruispunt
12 mei 2015
Water, weg en spoor: een kansrijk kruispunt
Net als margarine en de pil is transport onderdeel van het economisch dna van Oss. Jarenlang werden Oss en transportondernemers als Harry Vos, Wim Vos en Van Rosmalen in één adem genoemd. Vandaag de dag zijn het water, weg en spoor die de logistieke toekomst van Oss bepalen. Een toekomst die er bijzonder kansrijk uitziet, zo laat een kijkje achter de schermen zien [bron: Oss, 't magazine]

Wie op school tijdens de geschiedenis- of aardrijkskundeles goed heeft opgelet, weet dat de mens bij de locatiekeuze van een nederzetting vaak een strategische keuze maakte. Vanuit militair oogpunt lag het voor de hand een hooggelegen plek uit te kiezen, zodat men goed uitzicht had over de omgeving en de eigen woonplaats bovendien gemakkelijk kon verdedigen. Hadden de bewoners economische drijfveren, dan was het logisch een plek in de nabijheid van de kust, een rivier of belangrijke handelsweg te kiezen. Goede verbindingen met de omgeving waren ook toen al een belangrijke voorwaarde voor handel en daarmee stedelijke groei. Sla de wereldkaart er maar op na. Vrijwel alle grote steden in de wereld liggen aan de kust of aan een belangrijke rivier. Noem ze maar op: Caïro, Peking, Singapore, New York, Parijs,
Londen, maar ook Amsterdam, Antwerpen en Rotterdam.


Oss mag zich dan niet tot de grote wereldsteden rekenen, ook voor deze middelgrote Brabantse stad geldt dat de eerste
bewoners destijds bewust voor de nabijheid van een water- en handelsweg kozen. En juist deze nabijheid maakt dat Oss op het internationale logistieke speelveld een partij is om rekening mee te houden. Landelijk gezien is de regio Oss-Veghel-Eindhoven na Venlo, Waalwijk-Tilburg en West-Brabant de vierde logistieke hotspot van Nederland. De groeipotentie is anno 2015 zo groot dat de gemeente Oss logistiek – naast life sciences en agrifood – heeft aangemerkt als speerpunt van economisch beleid. En niet zonder reden. Van de beroepsbevolking in de regio werkt dertig procent direct of indirect in de logistiek. Hoog, maar ook minder hoog opgeleiden kunnen daar emplooi vinden: hbo’ers met een achtergrond in de technische informatica zijn er hard nodig, maar ook heftruck- en vrachtwagenchauffeurs, order pickers en administratief medewerkers kunnen er zo aan de slag.

 

> lees hier het hele artikel in Oss, 't Magazine (zomer 2015) met een bijdrage van Frank Verhoeven, Jan van Erp, Christian Heerings, Vic Acket, Eric Nooijen

rss print email


RT @LogistiekNOB: Brabant gooit hoge ogen op internationaal vlak. In de top 10 van beste Europese regio's van de toekomst. Overall en op ec...
16-02-2018 12:03
RT @FRemmen: Ik heb me aangemeld voor Logistiek Vastgoed Nederland 2018. Kom je ook? #LOV18 https://t.co/JYaHPSboxh @Oss_KE @logistiekoss @...
16-02-2018 10:38

logistiek platform oss

1 maart 2018: Plannerscafé Oss Tijdens het Plannerscafé... lees verder >
Scania praat planners bij over ontwikkelingen Tijdens... lees verder >
Duurzaam plannen en serious gaming tijdens het 1ste regionale Plannerscafé... lees verder >

nieuws van de partners

Ad Dollevoet huurder van nog te bouwen dc in Oss... lees verder >
Vos Logistics neemt werkzaamheden Gebroeders Joosten over... lees verder >
Vos Logistics gestart met distributie voor webgigant Amazon... lees verder >

Altijd op de hoogte van het logistieke nieuws uit regio Oss!

via Twitter @logistiekoss of de nieuwsbrief Lees meer

Oss: uitstekend bereikbaar over water, weg en spoor